Cârligul de tractare este folosit de foarte mulți șoferi, fie pentru că au o remorcă sau o rulotă, fie pentru vor să-și protejeze mașina. Însă, cei care nu au atașat din fabrică acest dispozitiv, riscă să primească amendă pentru cârlig de remorcare neomologat?
Legislația din România stabilește în ce condiții poate fi remorcată o rulotă sau o remorcă. Desigur, pentru a face asta e nevoie ca vehiculul să aibă atașat un cui sau un cârlig de tractare. Numai că nu toate mașinile au voie, legal, să remorcheze.
Dar, asta nu înseamnă că proprietarii acestora nu pot cârlig de remorcare pe aceste mașini.
Legea nu impune niciun fel de restricție în ceea ce privește sistemul de tractare montat pe vehicul.
„În România poți folosi orice fel de dispozitiv de remorcare. Numai că acesta trebuie să fie omologat, ceea ce se află în sarcina producătorului, adică a firmei care fabrică acest dispozitiv. Dacă e omologat, va avea o serie și o denumire, care pot fi verificate foarte ușor. Dacă nu e un cui sau un cârlig original, riscurile sunt foarte mari. Pentru că nu știi din ce material e făcut și se poate rupe în orice moment”, a explicat pentru ProMotor Marian Croitoru, profesor de legislație rutieră și instructor auto.
Așadar, cârlig de remorcare nu necesită o omologare a Registrului Auto Român. Însă, trebuie să aibă o certificare națională sau internațională care să ateste calitatea și rezistența dispozitivului.
Dacă șoferii vor folosi un dispozitiv neacreditat, nu vor fi amendați. Însă, dacă din cauza unui astfel de cârlig neomologat vor produce un accident, riscă să fie considerați vinovați.
Unii șoferi folosesc cârligul de remorcare pentru a-și proteja mașina. Mai exact, circulă tot timpul cu acest dispozitiv atașat de mașină, chiar dacă nu tractează o remorcă sau o rulotă.
În alte țări, atașare unui astfel de dispozitiv este interzisă atunci când nu tractat un alt vehicul.
Pentru că, dacă ai un cârlig de cârlig de remorcare atașat și mașina ta este tamponată din spate, celălalt vehicul va suferi avarii semnificative chiar și la viteze foarte mici. Mașina ta probabil nu va avea nici măcar o zgârietură, dar la celălalt vehicul e posibil să aibă o daună totală.
Tocmai de aceea, mulți șoferi din România își montează un cui de tractare, cu gândul de a-și proteja mașina în cazul unui impact din spate.
Iar legea din România permite folosirea unui astfel de dispozitiv, astfel că nu se aplică nicio amendă pentru cârlig de remorcare.